×

Error

[OSYouTube] Alledia framework not found

Introducció

Una volta de rosca més. Una nova iteració. Així és, l'últim motor presentat per T-Motor: el F40-III. Es tracta de la tercera revisió del motor abanderat per la marca durant aquest últim periode, alabat per la seva eficiencia i rendiment, suavitat i entrega de potència. Sembla que T-Motor ha donat una passa cap a la bona direcció. El seu desenvolupament en aquest nou producte es centralitza en tres punts: eficiència, durabilitat i refrigeració, tot gràcies a un nou redisseny per complert. Però és insuficient sols anunciar-ho, cal demostrar-ho. I aquest és el nostre objectiu amb el present anàlisi.

Hem conseguit algunes unitats amb accès anticipat per a poder posar-los a prova i compartir amb vosaltres els resultats dels nostres anàlisis. Entre les diferents opcions en quant a KV (2400KV, 2600KV i 2750KV), hem triat els F40-III de 2400KV ja que són els que millor s'adaptaran a les nostres necessitats en curses.

 

Especificacions

Compartim els paràmetres més rellevants del motor:

  • KV: 2400
  • Tamany: 2306
  • Diàmetre de l'eix: 4 mm
  • Diàmetre del cable: 18 AWG
  • Longitut del cable: 100 mm
  • Pes sense cables: 30.8 g
  • Pes amb cables: 34.5 g
  • LiPo: 3-4 S
  • Configuració: 12N14P
  • Resistència interna: 42 mOhm

Si voleu informació detallada sobre les seves especificacions, podeu trobar-les a la pàgina oficial de T-Motor:

http://store-en.tmotor.com/goods.php?id=464

 

Anàlisis

Al sostenir-los entre les nostres mans, ens adonem de la qualitat que caracteritza els motors de T-Motor. Un acabat refinat, auster i d'aspecte robust. En aquesta versió no trobarem cap filigrana, cap estridència estètica.

A diferència dels seus antecesors, la cara superior de la campana es llisa i amb un acabat mate, amb les inscripcions a làser indicant el model, número de sèrie... El cilindre negre del cos de la campana i finalment la base del stator novament en color plata mate, doten al conjunt un atractiu disseny. Com a curiositat, un tractament a base de sorra que fan que la superfície dels materials adquireixi aquesta textura mate.

Destacar el redisseny per complert de la campana per a conseguir una major rigidesa i un fluxe d'aire constant que ajuda a refrigerar el conjunt. La marca assegura que amb aquest nou disseny es redueixen fins a 10 ºC respecte d'altres dissenys. A tot això se li afegeix que l'eix ha sigut reforçat en la secció de la paret per donar-li major rigidesa.

En realitat, si ens fixem en detall si que trobarem amb una petita estridència. Ens sorpren el nou color del cable en taronja. Es tracta d'un cable de gruix considerable (18 AWG per a cada fase) de silicona, ideal per a soldar sense que el recobriment es cremi ni es retraigui. La longitut del cable permet realitzar muntatges amb plaques de variador 4 en 1 sense haver de patir pel tamany.

Com de costum, per a cada motor trobem els seus accessoris: cargols per a frames de fins a 4mm de gruix, arandeles d'adjust, e-clips i femelles per fixar les hèlices (molt lleugeres).

 

Tests de força

No hem deixat escapar l'oportunitat de sotmetre els nostres T-Motor F40-III 2400KV al nostre thrust stand per a caracteritzar el motor, en base a una sel·lecció significativa de les hèlices més representatives del mercat.

Força / Consum / Eficiència

Ens trobem amb un motor molt equilibrat en tot el rang, sense consums ni empentes descomunals, amb tendències molt linials.

Si ens fixem en el mostrari d'hèlices, ens trobarem amb el rècord d'empenta amb quasibé més de 1300 gr d'empenta per a les Dalprop Cyclone 5050x3, que acaben de ser alliberades al mercat fa un parell de setmanes enrere. Veiem també que el consum per a aquestes pales s'eleva també per sobre d ela resta, amb 37A de pic.

Mirant eficiència, veiem dues clares vencedores: les HQ Prop 5040x3 de nylon i fibra amb 1129 gr amb sols 23 A de consum. I curiosament, les "antigues" Dalprop 5045x3, que tot i el seu pes i gruix considerable, aconsegueixen 1235 gr d'empenta i solament 24 A de consum, millorant encara més l'eficiència respecte a les HQ Prop.

Destaquem també les Dalprop Cyclone 5050x2, que ens sorprenen amb uns casi 1100 gr d'empenta (i 27A de pic), gens malament per ser unes bipala.

RPM / Torque

Com era d'esperar, a major pas i nombre de pales a les hèlices a testejar, el torque requerit augmenta obtenint el seu màxim amb les que justament ofereixen una major empenta (les Cyclone 5050x3). De la mateixa manera i inversament proporcional les RPM disminueixen a mesura que aumentem pas i pales.

Amb aquestes taules podem caracteritzar i dimensionar la nostra equipació (ESC, bateria, PDB...) en funció de les hèlices que anem a usar. Ens trobem amb un motor equilibrat i sense consums excessius, pel que uns variadors de 30A haurien de ser suficients per a pràcticament tots els casos.

 

Comparativa F40-III vs F40-II

Les dades obtingudes anteriorment es troben fora de context si no les comparem amb el seu predecesor. Fet pel qual hem sotmés també a test un F40-II de 2400KV per evidenciar les diferències respecte el F40-III.

Força, consum i eficiència

L'evolució està present. Ens trobem amb un motor amb prestacions d'empenta superiors als seus predecesors en absolutament tot el mostrari d'hèlices testejades. Inclòs, millorant en la majoria dels casos l'eficiència. S'evidencia doncs, la millora de rendiment i eficiència amb la que anúncia T-Motor els V3.

Per destacar un punt negatiu, inclouriem que el over-proping penalitza lleugerament més als V3 que als V2. Això és, els V2 tenen un menor consum (però també una menor empenta) en hèlices de molt de pas o nombre de pales.

RPM i Torque requerit

 

 

Conclusions

Com comentabem en un començament, el desenvolupament per part de T-Motor en els F40-III s'ha focalitzat en tres punts: eficiència (rendiment), durabilitat i refrigeració.

El primer punt es refereix a la millora del rendimient i l'eficiència, i realment ho compleix. En base a les taules teòriques analitzades amb anterioritat, els V3 tenen millors prestacions que els V2. Si hem volat amb els V2 amb anterioritat, amb aquests nous notarem una major empenta en sortida de corbes i una mica més de punta en rectes llargues, a més a més amb una entrega de potència molt lineal.

El segon punt es refereix a la refrigeració del motor. Hem realitzat una proba empírica amb dos dels nostres pilots de nivell molt similar (@Pijuli i @MIJABA) i pràcticament amb la mateixa configuració de quad. La proba consisteix en completar una bateria i monitoritzar la temperatura amb el tacte. Després de la proba, els V3 han baixat notablement més freds que els V2.

Finalment, l'últim dels objectius dels F40-III es el de la durabilitat. Es tracta d'un punt important a millorar, doncs és conegut que els V2 tenien problemes de trencadisses en els eixos. Donat el curt periode de vida en el mercat dels motors, no disposem de suficient experiència com per a verificar si aquest punt ha sigut solventat. Però si que podem dir, que almenys han sobreviscut ja a alguns crashes sense incidències...

 

Galeria de fotografies:

SCROLL TO TOP